top of page
  • Foto van schrijverLisanne Wentink

Dingen die je moet weten voordat je gaat studeren in (Zuid) Spanje


“Als ik dat van tevoren had geweten……… ”


In deze blog deel ik de dingen die ik zelf van tevoren wel graag geweten had. Geen persoonlijke update, maar de wat meer praktische kant van het studeren in Malaga.


Zuid Spaans accent

Alsof de Spaanse taal nog niet moeilijk genoeg is praten ze hier ook met een redelijk zwaar accent. Zo snijden ze bijvoorbeeld woorden af en plakken halve woorden aan elkaar zodat het een soort van één woord is. Daarnaast spreken ze de s niet uit en praten ze alsof ze op de knop: doorspoelen staan. In het begin was hier voor mij echt geen touw aan vast te knopen, maar nu 3,5 maand later ben ik er al wel redelijk aan gewend. Bereid je dus voor je weggaat goed voor, ga Spaanstalige series/films kijken, boeken lezen en zorg ervoor dat je ongeveer B1 niveau Spaans hebt.


Koos dakloos

Overweeg je een semester in het buitenland te studeren of stage te lopen dan is een dak boven je hoofd uiteraard een fijne bijkomstigheid. Nu kan je via de school geloof ik wel iets van een kamer op de campus krijgen, maar dit vond ik allemaal nogal vaag. Het enige dat ik eruit begreep is dat je voor een kleine (gedeelde) kamer buiten het centrum echt de hoofdprijs betaalde. En laat ik nou net niet van delen, veel geld betalen en lopen houden. Mijn advies is dan ook om hier zelf een kamer in het centrum te zoeken. Er zijn via Facebook verschillende pagina’s te vinden die jou kunnen helpen met het zoeken van een kamer. LET OP: ze nemen het hier niet al te serieus met de regels. Zo heb je een kamer, zo weer niet en zo word je van de een op de andere dag uit je kamer gezet… ja het kan hier allemaal… Dus in mijn geval ga ik volgende week voor de 5e keer (onverwachts) weer verhuizen.


Gevulde bankrekening

Als je binnen Europa gaat studeren kun je als student de ERASMUS-beurs aanvragen. Dit is een beurs die iedereen die een semester naar het buitenland gaat ontvangt. De hoogte hiervan hangt af van het land waar je naar toe gaat. Voor Spanje krijg je € 210,00 per maand. Naast de beurs kan je ook een vergoeding van € 91,00 ontvangen door je studenten ov op stop te zetten. Vergeet dit niet op tijd te doen want anders krijg je niet alleen geen vergoeding, maar ook nog eens een dikke boete. Deze tegemoetkomingen zijn maar een kleine dekking van alle kosten, maar geloof me je hebt het nodig. Het leven hier is namelijk niet goedkoop. Ja, ik hoor je denken: het is zo duur als dat je het zelf maakt, toch?! Zeker waar, maar als je in een nieuwe stad bent en de restaurants, bars, musea of wat dan ook een beetje wilt ontdekken dan lopen de kosten al wel snel op. Om je een idee te geven waar je rekening mee moet houden qua kosten heb ik mijn eigen uitgaven van een maand even op een rij gezet.


Huur € 350,00

Telefoonabonnement € 10,00

Buskaart € 27,00

Boodschappen € 118,00

Uitgaan/uiteten/etc. € 190,00

Overige troep die ik niet nodig ben, maar wel koop € 35,00

Totaal € 730,00


Zo ziet mijn maand er ongeveer uit qua kosten. Ik heb hier de weekend trips niet meegeteld. Zelf heb ik tot nu toe alleen een paar dagtrips gedaan wat me bij elkaar ongeveer € 150 euro gekost heeft. Daarnaast ben ik een weekend naar Ibiza geweest waar ik in totaal ongeveer € 300 voor heb uitgegeven. Als ik mijn uitgaven vergelijk met die van andere studenten dan ben ik een beetje het gemiddelde.

Dus tenzij je een geldboom in je tuin hebt of goud poept zou ik je aanraden om vooraf zoveel mogelijk te sparen. Je kan uiteraard ook meer geld lenen bij DUO, maar zelf ben ik meer een voorstander van sparen (voor zover dat in jouw situatie lukt).


UMA

Wil je in Málaga studeren? Dan ga je studeren aan de UMA. Zelf twijfelde ik of ik het papierwerk allemaal wel goed had ingevuld, maar eenmaal hier aangekomen had ik niet het idee dat, dat heel veel uitmaakte. Was er iets niet goed, dan kon je dat alsnog hier wel regelen. In het begin van het semester heeft de UMA een algemene informatiebijeenkomst. Ga daarheen en let goed op, want heel veel meer hulp hoef je niet te verwachten. Je kunt je voordat je vertrekt aanmelden voor een buddy programma. Dit houdt in dat er een student van jouw faculteit jou wegwijs maakt door de school en je helpt met eventuele vragen. De vragen had ik zeker, maar de buddy niet. Of nou ja ik had wel een buddy, maar deze voelde zich niet geroepen om op mijn berichten te reageren. Verder krijg je ook een coördinator toegewezen waar je terecht kan voor vragen en wat praktische zaken als het ondertekenen van je vakkenlijst. Mijn coördinator was alleen in geen velden of wegen te bekennen en na een paar mails bleek dat ze niet bereikbaar was en ik haar niet meer mocht mailen. Ok, was er in elk geval toch nog iets duidelijk op school. Het contact maken met de Spaanse studenten is lastig en het groepswerk vond ik ook een van de minst leuke dingen om te doen. De vakken zijn (mits je Spaans goed is) wel goed te doen. Ik kan het niet helemaal goed vergelijken omdat ik in Nederland geen journalistiek studeer.


Menukaart vol vlees en vis

Voor diegene die het nog niet wisten, ja schrik niet! Deze voorheen vlees en vis verslinder is sinds ongeveer anderhalf jaar vegetariër. Helaas moet ik meedelen dat het hier soms redelijk lastig is om vegetarisch te eten. Er zijn restaurants die letterlijk niks vegetarisch op de kaart hebben staan. Vraag je naar iets vegetarisch dan krijg je waarschijnlijk vis. Zeg er daarom dus wel duidelijk bij dat je ook geen vis eet. Ik zal later nog een artikel plaatsen met ‘hotspots’ in Malaga, waaronder ook mijn favoriete (vegetarische) restaurants. Naast dat het af en toe in restaurants moeilijk is om iets vegetarisch te krijgen, liggen ook de vleesvervangers uit de supermarkt hier niet voor het oprapen. Zelf ga ik voor vleesvervangers vaak naar de Mercadona of de Eroski. Dit zijn de wat grotere supermarkten die wel iets van vleesvervangers hebben.


Het zonnetje schijnt de lucht is blauw…

Een van de redenen waarom ik voor Málaga heb gekozen is het weer! Hoewel het hier normaal gesproken maar een paar dagen per jaar regent heb ik toch redelijk wat plensbuien over me heen gekregen. Maar… na regen komt zonneschijn. Heel veel zonneschijn. Eindelijk, het weer waar ik voor getekend heb. Zonnig en elke dag rond de 25 graden dus ik heb nu absoluut niks te klagen.


Ik denk dat ik nu zo ongeveer het meeste wel heb gehad. Hopelijk heeft het je een iets beter beeld gegeven bij wat je hier in Spanje en op de UMA kan verwachten. Zo niet, jammer dan. Grapje… Heb je hulp nodig of een vraag over studeren in het buitenland dan mag je me altijd contacten!



Adiós

151 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Examenstress

“Maximaal genieten van mijn ‘moment of freedom’, huilen doen we wel weer als we de resultaten van de examens binnen hebben ” Het is alweer een tijdje geleden dat ik een persoonlijke update heb gegeven

Voom Voom Torremolinos

“Wat voor humor heb je als je dagen kan blijven lachen om de woorden: Nellie, knabbelen, BMB, gyas, snackla en agua, cerveza, coca cola?.....” Taalstress In mijn eerste blog schreef ik over de taalcur

Vrijheid blijheid

“Ze kwamen van links, rechts, voor en achter… ingesloten door eng verklede Spanjaarden...super!” De afgelopen week heb ik denk ik ervaren als een van de leukste weken (buiten alle bezoekjes natuurlijk

bottom of page